همانند بسیاری از بازی های کارتی در بازی پوکر نیز از ورق های بازی معمول و رایج در سرتاسر دنیا استفاده می شود.

آشنایی با ورق های یک دسته کارت بازی از مواردی است که هر شخص برای شروع بازی پوکر و یا انواع دیگر بازی های مبتنی بر کارت به آن نیاز دارد.

استاندارد ورق های بازی

یک دسته کارت (به انگلیسی Deck) بازی استاندارد شامل ۵۲ ورق می باشد که از چهار خال (به انگلیسی Suite) تشکیل شده اند، با اینحال دسته های ۵۴ تایی کارت بازی که شامل دو جوکر (به انگلیسی Joker) می باشد و در انجام یکسری بازی های خاص کاربرد دارند محبوبیت بیشتری دارد.

ارزش کارت های بازی

به طور معمول هر ورق از دسته کارت ها دارای ارزش مشخصی است که در لیست زیر به ترتیب و بطور خلاصه مشاهده می نمایید:

  • ورق های خال گشنیز یا خاج به (انگلیسی Clubs) به ترتیب ارزش
  • ۲♣ ۳♣ ۴♣ ۵♣ ۶♣ ۷♣ ۸♣ ۹♣ ۱۰♣ A ♣K ♣Q ♣J♣
  • ورق های خال پیک (به انگیسی Spades) به ترتیب ارزش
  • ۲♠ ۳♠ ۴♠ ۵♠ ۶♠ ۷♠ ۸♠ ۹♠ ۱۰♠ A ♠K ♠Q ♠J♠
  • ورق های خال خشت (به انگلیسی Diamonds) به ترتیب ارزش
  • ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰A K Q J
  • ورق های خال لعل یا دل (به انگلیسی Hearts) به ترتیب ارزش
  • ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰A K Q J

نکات مهم درباره کارت های بازی

برخی نکات دیگری که درباره کارت های بازی وجود دارد بدین شرح است:

  1. هر دسته کارت (به انگلیسی Deck در صورتی که از نوع ۵۲ تایی باشد دارای چهار خال (به انگلیسی Ace) می باشد، در نوع ۵۴ تایی کارت های جوکر خود به عنوان یک خال جداگانه از چهار خال دیگر در نظر گرفته می شوند، هر چهار خال معمول دارای ۱۳ ورق می باشند و خال جوکر شامل دو ورق جوکر می باشد.
  2. کارت های جوکر با علامت مختصر J شناخته می شوند با اینحال با ورق سرباز (به انگلیسی Jack) که علامت مختصر آن نیز J می باشد تفاوت دارد.
  3. گرچه ورق های آس (به انگلیسی Ace) به عنوان عدد ۱ در نظر گرفته می شوند با اینحال به جز موارد اندکی در بعضی بازی ها و برخی شرایط خاص به طور معمول دارای بالاترین ارزش در میان سایر ورق ها هستند.
  4. ورق های سرباز (به انگلیسی Jack)، بی بی (به انگلیسی Queen)، شاه (به انگلیسی King) و آس (به انگلیسی Ace) معمولا به طور خاص و متفاوت با سایر ورق ها طراحی می شوند و دارای تصاویر جذاب هستند و همچنین برای هر خال طراحی متفاوتی از دیگر خال ها در نظر گرفته می شود.
  5. علائم در کارت های بازی استاندارد معمولا از دو رنگ قرمز و مشکی مشخص می گردند با اینحال کارت های بازی در انواع رنگ آمیزی ها و با کاربردهای متفاوت وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *