کلود اِلوود شانون، ریاضی‌دان، مهندس الکترونیک و رمزنگار معروف آمریکایی است که به عنوان پدر نظریه اطلاعات شناخته می‌شود.

زندگینامه

شانون در ۳۰ آوریل ۱۹۱۶ در شهر پتاسکی در ایالت میشیگان متولد شد. پدر وی یک کاسب ساده و مادرش یک معلم زبان بود. ۱۶ سال نخست زندگی شانون در شهر گیلارد ایالت میشیگان سپری شد.

وی در همان‌ جا به مدرسه رفته و در سال ۱۹۳۲ از دبیرستان دولتی آنجا فارغ‌ التحصیل می‌شود. شانون در سال‌های نخست زندگی به وسایل مکانیکی علاقه نشان می‌داد.

وی در مدرسه بهترین نمره‌ها را از دروس علوم و ریاضیات کسب می‌کرد و هم‌ زمان در خانه چیزهایی مانند هواپیمای مدل، قایق‌های کنترل از راه دور و تلگرافی که وی را به خانه دوستش در یک کیلومتری متصل می‌کرد، می‌ساخت.

همچنین او برای شرکت وسترن یونیون پیغام‌ رسانی نیز می‌کرد. قهرمان دوران کودکی او توماس ادیسون بود که وی بعدها متوجه شد که بستگی دوری هم با وی دارد.

فعالیت ها

خارج از فعالیت‌های آکادمیک، شانون علاقه به تردستی و همچنین شطرنج داشت، درسال ۱۹۵۰ شانون یک مقاله در زمینه شطرنج کامپیوتری به نام (برنامه‌ریزی یک کامپیوتر برای شطرنج بازی کردن) ارائه داد و در آن تشریح کرد که یک ماشین چگونه می‌تواند یک بازی شطرنج قابل قبول بازی کند.

در سال ۱۹۵۰ شانون یک موش مغناطیسی که به وسیله مدارهای رله کنترل می‌شد اختراع کرد که قادر بود بین یک هزارتوی ۲۵ مربعی حرکت کند.

همچنین شانون یک نسخه از اصل کرکهوفس (به هلندی: Kerckhoffs)  را در زمینه رمزنگاری با عنوان «دشمن سیستم را می‌شناسد» فرموله کرد که به نام Shannon’s maxim شناخته شده است.

آشنایی Claude Elwood Shannon و Edward O. Thorp

گرچه وی خود به عنوان بازیکن قمار شناخته نمی شود ولی به دلیل یکی از همکاری هایش با Edward O. Thorp که در زمینه ساخت یک کامپیوتر همراه و قابل پوشیدن به منظور پیش بینی نتایج رولت بود در تاریخ اشخاص تاثیر گذار بر روی بازی های قمار شهرت بالایی دارد.

Claude Elwood Shannon

آنها در سال ۱۹۵۵ با همکاری یکدیگر در M.I.T توانستند کامپیوتری در اندازه یک پاکت سیگار را که با سود تقریبی ۴۴% (همانند سود حاصله از دستگاه اختراع شده توسط تیم Eudaemons) کار می کرد اختراع نمایند.

تست نسخه نهایی سیستم مشترک اختراع شده

نسخه نهایی این سیستم در سال ۱۹۶۱ و در آزمایشگاهی واقع در خانه شانون به معرض تست گذاشته شد و همچنین در همین سال آنها سیستم خود را با در لاس وگاس به معرض تست گذاشتند که نتایج موفقیت آمیزی داشت.

آنها اسرار سیستم خود را تا سال ۱۹۶۶ مخفی نگاه داشتند، Thorp مدعی بود که دستگاه اختراع شده توسط تیم Eudaemons الهام گرفته شده پس از سال ۱۹۹۶ و معرفی دستگاه حاصل پروژه شان بوده است.

اظهارات Edward O. Thorp

بر طبق توضیحات Thorp در The Invention of the First Wearable Computer آغاز همکاری آنها بر این اساس بود که وقتی Thorp نیاز به مشورت با یکی از اعضای آکادمی را داشت تنها کلود شانون تنها عضو بخش ریاضیات بود و وقتی وی از منشی شانون برای ملاقات با وی تقاضای وقت کرد منشی به Thorp گفت که اگر موضوع مورد صحبت شما مورد علاقه شانون نباشد وی تنها برای چند دقیقه برای ملاقات با شما وقت خواهد گذاشت!

Thorp توضیح می دهد که پس از ملاقات با شانون ابتدا کمی درباره داستان موفقیتش در غلبه بر بازی بلک جک صحبت کرده و سپس وقتی شانون از او درباره اینکه آیا بر روی پروژه دیگری در زمینه بازی های قمار کار می کند سوال پرسیده او شروع به توضیح درباره ایده اش برای غلبه بر بازی رولت نموده است، این آغاز شروع همکاری این دو بود.

کلود اِلوود شانون در ۲۴ فوریه ۲۰۰۱ پس از چند سال تحمل بیماری آلزایمر درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *