رواج و محبوبیت یافتن قمار در میان مردم افغانستان تاریخچه طولانی دارد که این تاریخ پر از برد و باخت گاه در ترانه، آهنگ و موسیقی نیز بازتاب یافته است.

قمار در میان مردم افغانستان

امروزه حتی با وجود محدودیت ها و منع های دینی از سوی دولت و مذهبیون قمار در جامعه افغانستان همچنان رواج دارد، اگرچه قماربازی در افغانستان بیشتر بصورت جمع های محلی و بر روی بازی های سنتی برگزار می گردد.

پیشتر در مطلب مربوط به آهنگ قمارباز سوزان روشن به معرفی یکی از اثرهای خلق شده با موضوع قمار به زبان فارسی پرداختیم.

با در نظر گرفتن اینکه مطالب مجله لیلاج برای مخاطبان فارس زبان تهیه و منتشر می گردد تلاش داشتیم آهنگی را در میان خوانندگان افغان و تاجیک نیز مورد اشاره قرار دهیم که متاسفانه به دلیل عدم آشنایی کافی و همچنین کمبود منابع موسیقی در این کشورها به ناچار از یوتیوب استفاده کردیم که نتیجه آن آهنگی با نام (نام احتمالی) قمارباز است.

آهنگ افغانستانی با موضوع قمار

گرچه نتوانستیم تاریخچه ای درباره این آهنگ، شاعر و خواننده اصلی آن بیابیم ولی آنچه از نوع اشعار و سبک اجراهای این آهنگ به دست می آید نشان از قدمت این اثر دارد و با توجه آنچه در اینترنت فراوانی بیشتری دارد احتمالا از محبوب ترین موزیک های میان مردم افغانستان می باشد.

به نظر می آید این آهنگ تابحال توسط سه خواننده به اجرا درآمده است که البته دارای کیفیت پایین در ضبط صدا و فاقد ویدئوی اختصاصی هستند، در ادامه پخش صوتی آنها قرار داده شده است.

در پایان از بازدیدکنندگان و همراهان مجله دعوت می گردد در صورت اطلاع از منابع و یا اسناد بیشتر درباره این اثر و به منظور تکمیل این نوشته مشارکت نموده و اطلاعات خود را در قسمت دیدگاه های این مطلب با ما در میان بگذارند، پیشاپیش از همراهی شما سپاسگذاریم.

در صورت مشکل در پخش می توانید آن را در کانال یوتیوب مجله لیلاج بیابید.

آهنگ قمار، سیف الدین

آهنگ قمار، دمبوره

آهنگ قمار، بگینچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *