در پی گزارش حادثه جنجالی جدید مرتبط با دوپینگ یک سگ مسابقه ای با ماده مخدر مت آمفتامین اکنون مقامات مسئول نیوزلند در پی ممنوع کردن برگزاری این رقابت ها هستند.

مسابقات سگ دوانی سرعتی از قدیمی ترین و نیز پرطرفدارترین رقابت هایی است که حتی علاقمندان به پیش بینی نتایج نیز در آن شرط بندی میکنند. این قبیل مسابقات در دسته های گوناگون و بر اساس نژاد سگ ها برگزار میگردد که یکی از اصیل ترین نژاد در این مسابقات سگ های شکاری گری هوند (Greyhound) هستند.

امروزه تربیت سگ های شرکت کننده در این رقابت ها به یک تجارت سودآور تبدیل شده بطوریکه بسیاری در این زمینه به عنوان حرفه و شغل مشغول بکار میباشند. در این تجارت و ورزش پرطرفدار، تربیت سگ های مسابقه در بسیاری موارد با روش های غیراخلاقی و نیز آزار و اذیت حیوانات همراه گردیده بطوریکه اکنون لزوم برگزاری این مسابقات توسط بسیاری از طرفداران حقوق حیوانات و نیز مقامات زیر سوال رفته است.

دوپینگ سگ مسابقه با مت آمفتامین یا همان شیشه

یک تربیت کننده سگ های مسابقه ای که به تازگی سگ گری هوند وی توانسته بود در مسابقات سرعت به مقام اول برسد به تخلف از قوانین رقابت ها متهم شد. کمیته بررسی صحت عملکرد شرکت کنندگان در این رقابت پس از آزمایش سگ گری هوند برنده مسابقه متوجه شد که این سگ را با ماده محرک و مخدر مت آمفتامین دوپینگ نموده است.

مت آمفتامین “Methamphetamine” در بازار سیاه از انواع گونه های مواد مخدر محسوب میشود و به نام های شیشه یا کریستال (Crystal) عرضه میگردد.

گزارش استفاده از مخدر مت آمفتامین به عنوان محرک سگ مسابقه گری هوند اعتراض طرفداران حقوق حیوانات را در پی داشته است
گزارش استفاده از مخدر مت آمفتامین به عنوان محرک سگ مسابقه گری هوند اعتراض طرفداران حقوق حیوانات را در پی داشته است

اکنون این پرورش دهنده سگ طی حکم موقت اولیه با محرومیت و پرداخت جریمه نقدی روبرو شده است. پرورش دهنده و تربیت کننده این سگ مسابقه ای خانمی به نام آنجلا هلن (Angela Helen Turnwald) میباشد که توسط کمیته بررسی تخلفات ورزش سگ دوانی به ۴ ماه محرومیت و نیز پرداخت جریمه ای معادل حدود ۲۵۳۰ دلار آمریکا محکوم شده است.

این سگ نژاد گری هوند که نام او Zipping Sarah است در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ طی یک مسابقه سگ دوانی سرعت طی تورنمنت Addington Raceway در نیوزلند موفق شده بود به عنوان شرکت کننده اول از خط پایان عبور کند. گفتنی است جایزه این مسابقه برابر با حدود ۲۸۷۹ دلار بود که پس از تایید مثبت تست دوپینگ از سگ از پرداخت آن ممانعت شده است.

ماجرای مشکوک دوپینگ سگ مسابقه با مواد مخدر

ماجرای دوپینگ این سگ مسابقه در ابتدا با شک و تردیدهای وارویک جندال (Warwick Gendall) که مرجع کنترل قضایی این رقابت هاست شکل گرفت. وی گفته است که در حین نمونه گیری از سگ ها برای آزمایش دوپینگ متوجه شده است که سگ برنده مسابقه بسیار بزرگتر از حالت عادی بنظر میرسد، او همچنین در رابطه با تاثیر این مخدر بر حیوانات افزود:

مت آمفتامین یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی است که مسائل و مشکلات قابل توجهی در زمینه سلامتی حیوانات ایجاد میکند.

لیلاج

در ادامه بررسی این پرونده دوپینگ مقامات اعلام کرده اند که مشخص نیست این دارو کجا و چه زمانی بر روی حیوان مورد استفاده قرار گرفته است، همچنین بررسی سوابق خانم نام آنجلا هلن (Angela Helen Turnwald) که صاحب این سگ میباشد نشاندهنده این است که این حادثه توسط وی و بصورت عمدی صورت نگرفته است. همچنین این پرورش دهنده سگ ها تاکنون سابقه طولانی و بدون مشکلی در ترتیب انواع سگ مسابقه داشته است.

تحقیقات درباره عامل تزریق مخدر مت آمفتامین به سگ مسابقه ای گری هوند همچنان ادامه دارد
تحقیقات درباره عامل تزریق مخدر مت آمفتامین به سگ مسابقه ای گری هوند همچنان ادامه دارد

تحقیقات بیشتر درباره این حادثه که ممکن است در زمره جرایم حیوان آزاری قرار بگیرد یافته هایی را مبنی بر این موضوع نشان میدهد که این سگ مسابقه ای نژاد گری هوند “Greyhound” به نام Zipping Sarah در روز مسابقه توسط یک شخص که دارای مجوز سگ گردانی میباشد به میدان مسابقه آورده شده است. گزارش بازجویی بدین شکل میباشد که این شخص سگ گردان که وظیفه آوردن سگ به زمین رقابت را بر عهده داشته در بین راه برای ملاقات یکی از دوستان خود مدت زمانی را توقف داشته است…

تحقیقات درباره این پرونده همچنان ادامه دارد…

لیلاج

این حادثه مسئول برگزاری این رقابت ها که به نام Racing Grant Robertson میباشد را بر آن داشت تا خواستار بازبینی دولت در تجارت های مرتبط با مسابقه سگ ها شود. وی گفت که با توجه به حوادث بسیار زیاد که منجر به مرگ و جراحات سگ ها شده است، گزینه تعطیلی این رقابت ها را بطور جدی در نظر خواهد گرفت.

دوپینگ سگ مسابقه با کوکائین

مسابقات سگ دوانی علاوه بر نیوزلند در برخی کشورهای دیگر نیز رایج است، از جمله ایالت فلوریدا در آمریکا که طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ گزارش ۴۶ مورد مربوط به دوپینگ سگ ها بوسیله کوکائین “Cocaine” را در کارنامه این ورزش به ثبت رسانده است. مقامات فلوریدا حتی در سال ۲۰۱۷ مجبور شدند مجوز یک تربیت کننده سگ را پس از آنکه ۵ سگ گری هوند وی با تست مثبت کوکائین مواجه شدند باطل کنند.

در پی گزارش های آزار و اذیت حیوانات در سال ۲۰۱۸ طی یک رای گیری ساکنین ایالت فلوریدا خواستار متوقف شدن برگزاری مسابقات سگ دوانی شدند، نتیجه این همه پرسی منجر گردید که پس از آخرین مسابقه در سال ۲۰۲۰ این مسابقات در فلوریدا متوقف گردد.

گزارش های بکارگیری مخدر کوکائین به عنوان محرک سگ مسابقه گری هوند منجر به واکنش مردم فلوریدا در طی همه پرسی برای توقف این مسابقات شد
گزارش های بکارگیری مخدر کوکائین به عنوان محرک سگ مسابقه گری هوند منجر به واکنش مردم فلوریدا در طی همه پرسی برای توقف این مسابقات شد

قابل توجه است که:

مسابقات سگ ها از سال ۱۹۳۱ در فلوریدا قانونی بوده است و حتی در زمانی این ایالت ۱۱ زمین از مجموع ۱۷ زمین مسابقه سگ ها در آمریکا را در اختیار داشت.

لیلاج

پس از غیرقانونی شدن برگزار مسابقات با شرکت سگ ها در فلوریدا “Florida” این رقابت ها به مکان های دیگری در آمریکا مانند آرکانزاس، ایوا و نیز ویرجینای غربی منتقل شد. بعدها و در ادامه طی سالهای اخیر با وضع قوانین جدید در این بخش های کشور آمریکا، تعداد این مسابقات نیز کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *