از پایه ای ترین نکات یادگیری بازی پوکر شناخت ارزش گذاری حالات مختلف بدست آمده از ترکیب کارت هاست، چرا که در بازی پوکر نهایتا این ارزش بدست آمده از مجموع ۵ کارت ترکیب شده است که نقش اصلی در مشخص شدن برنده را ایفا می نماید.

ترکیب کارت ها در بازی پوکر

در ادامه توضیحات مربوط به ترکیب ها در بازی پوکر به ترتیبی که از ضعیف ترین به قوی ترین ترکیب مرتب سازی شده اند را مشاهده می نمایید.

  • بِش یا کارت بالا (High Hand) – نمونه ترکیب A ♦۱۰ ♠۲ ♣K ♣۴♦
  • جفت یا پِر (Pair) – نمونه ترکیب ۱۰♦ ۱۰♣ ۲♦ ۷♥ J♥
  • دو جفت یا دو پِر (Two Pair) – نمونه ترکیب ۷♣ ۷♥ Q ♣Q ♦K♠
  • سه تایی یا ست (Three of a Kind) – نمونه ترکیب ۷♣ ۲♥ ۲♠ K ♦۲♠
  • ردیف (Straight) – نمونه ترکیب ۵♦ ۴♥ ۳♠ ۲♦ J♦
  • فلاش یا رنگ (Flush) – نمونه ترکیب K ♣J ♣۸ ♣۴ ♣۳♣
  • فول هاوس (Full House) – نمونه ترکیب ۸♣ ۸♦ ۸♠ K ♣K♠
  • کاره (Fourth of a Kind یا Quad) – نمونه ترکیب K ♣K ♦K ♠K ♠۹♥
  • استریت فلاش یا ردیف و رنگ (Straight Flush) نمونه ترکیب Q ♥۱۰ ♥J ♥۹ ♥۸♥
  • رویال فلش (Royal flush) – نمونه ترکیب A ♠K ♠Q ♠J ♠۱۰♠

مروری بر ترکیب ورق ها در بازی پوکر

پیش از آنکه به توضیحات هر کدام از این ترکیب ها بپردازیم بیایید به مرور نمونه های ترکیب دیگری مطابق آنچه در تصویر زیر نمایان است بپردازیم.

نمونه ترکیب دست ها در بازی پوکر
نمونه ترکیب دست ها در بازی پوکر

حال که با انواع این ترکیب ها آشنایی پیدا کردیم می توانید با مرور توضیحات مربوط به هر نوع ترکیب اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

کارت بالا یا بِش (High Hand)

به بالاترین کارت از میان مجموع ورق ها اطلاق می شود که در زمانی استفاده می شود که از مجموع کارت ها هیچ گونه ترکیب برنده ای مشخصی نگردد، به عنوان نمونه در شرایطی که میان بازیکنان کسی در بدست آوردن یک ترکیب برنده موفق نبوده باشد در اختیار داشتن High Hand می تواند موجب پیروزی شخص در آن دور از بازی گردد.

جفت یا پِر (Pair)

حالتی است که در آن ترکیب مجموع پنج کارت دارای یک جفت کارت هم رتبه باشد.

دو جفت یا دو پِر (Two Pair)

ترکیبی که در آن در مجموع پنج کارت بدست آمده دو جفت از کارهای هم رتبه حضور داشته باشند.

سه تایی یا ست (Three of a Kind)

ترکیبی از سه کارت هم رتبه از مجموع پنج کارت می باشد.

ردیف (Straight)

در ترکیبی اتفاق می افتد که در آن تمامی پنج کارت بدست آمده بصورت ردیف و پشت سر هم قرار بگیردند در حالی که خال حداقل یکی از آن ها با بقیه کارت ها تفاوت داشته باشد.

فلاش یا رنگ (Flush)

در این وضعیت می بایست تمامی پنج کارت بدست آمده همگی از یک خال بوده و بصورت ردیف و پشت سر هم قرار نگرفته باشند. گرچه در اصطلاح فارسی به این ترکیب رنگ نیز اطلاق می گردد با اینحال در این وضعیت رنگ هیچ گونه تاثیری ندارد و ترکیب تنها با استفاده از خال ها بدست می آید.

فول هاوس (Full House)

ترکیب مجموع پنج کارت در این حالت می بایست شامل یک جفت کارت هم رتبه و سه کارت هم رتبه باشد، در واقع این وضعیت ترکیبی از دو حالت جفت یا پِر (Pair) و سه تایی یا ست (Three of a Kind) می باشد.

کاره (Fourth of a Kind یا Quad)

ترکیبی است که در آن از مجموع پنج کارت می بایست چهار کارت هم رتبه وجود داشته باشد.

استریت فلاش یا ردیف و رنگ (Straight Flush)

در این ترکیب مجموه پنج کارت می بایست پشت سر هم و از یک خال باشند، بر خلاف تصوری که به اشتباه وجود دارد و گرچه در اصطلا فارسی به این ترکیب ردیف و رنگ اطلاق می گردد با اینحال در این وضعیت رنگ هیچ گونه تاثیری ندارد و ترکیب تنها با استفاده از خال ها بدست می آید.

رویال فلاش (Royal flush)

این حالت قوی ترین ترکیب در میان سایر ترکیب ها می باشد و در حالتی رخ می دهد که از مجموع پنج کارت بدست آمده همگی از یک خال و متشکل از آس های بازی یعنی کارت های A K Q J 10 باشد (۱۰، سرباز، بی بی، شاه و آس).

در طول بازی پیش می آید که چند بازیکن بتوانند بصورت همزمان در یک دست ترکیب موفق را بدست بیاورند که در این حالت با در نظر گرفتن ترکیب دست و نوع بازی با محاسبه امتیاز ورق ها برنده را تعیین می کنند، در این زمینه پیشنهاد می شود در ادامه مطلب مربوط به آشنایی با کارت های بازی، خال ها و امتیازدهی ورق ها را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *