اولکساندر اوسیک بوکسور اوکراینی و پدیده رشته ورزشی بوکس توانسته با موفقیت های غیرمنتظره خود گام های بلندی برای ثبت رکوردهای تازه در مشت زنی بردارد.

اکنون پس از موفقیت و پیروزی در مسابقات مختلف بوکس، اولکساندر اوسیک “Oleksandr Usyk” در تلاش است تا در دسته سنگین وزن نیز جایگاه خود را تثبیت کند. در ادامه این نوشته با بخشی از خصوصیات، رکوردها، زندگینامه و بیوگرافی اولکساندر اوسیک بوکسور آشنا خواهید شد.

زندگینامه اولکساندر اوسیک

اولکساندر اوسیک متولد ۱۷ ژانویه ۱۹۸۷ است، جالب است که روز و ماه تولد او برابر با تولد بوکسور افسانه ای محمد علی کلی است که اوسیک او را الگوی خود میداند. اولکساندر اوسیک در سیمفروپول که پایتخت شبه جزیره کریمه میباشد بدنیا آمد، البته گرچه محل تولد او از نظر جغرافیای کنونی و پس از اشغال این منطقه به عنوان بخشی از روسیه قلمداد میشود با اینحال وی ملیت کشور اوکراین را دارد.

  • چنانچه در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید وی پیرو مذهب مسیحیت میباشد.

مانند بسیاری دیگر از قهرمانان ورزشی اولکساندر اوسیک نیز دوران کودکی سختی را تجربه کرد، وی در دوران کودکی اش به کارهایی مانند چرای گاوها، چیدن و جمع آوری میوه در باغ و حتی فروش بستنی پرداخته است. وی اکنون با همسرش کاترین (Kateryna) و ۳ فرزند خود در کیف اوکراین سکونت دارد.

اولکساندر اوسیک و مساله شبه جزیره کریمه

شبه جزیره کریمه زادگاه اولکساندر اوسیک است، همین موضوع موجب شده تا بارها از وی درباره اشغال کریمه توسط روسیه پرسش شود. طی یکی از این جلسات پرسش و پاسخ اولکساندر اوسیک درباره این موضوع گفت که هیچ گاه حاضر نیست ملیت اوکراینی خود را با ملیت روسی تعویض کند و کریمه را بخشی از اوکراین میداند.

  • در ویدئو زیر یک ویدئو که بر روی حساب اینستاگرام اولکساندر اوسیک منتشر شده است را مشاهده میکنید:

وی همچنین در سال ۲۰۱۶ طی مصاحبه ای عنوان کرد که دوست ندارد درباره مسائل سیاسی اضهارنظر کند زیرا ممکن است جملات وی توسط مردم به گونه ای دیگر معنی شود. اوسیک همچنین افزود که در روسیه طرفداران بسیاری دارد و نمیخواهد با اظهار نظرش موجب جدایی ملت ها شود، وی گفت که همه ما مردمانی از نژاد اسلاوها هستیم. اوسیک همچنین در پایان صحبت هایش افزود که:

کریمه متعلق به خداست.

اولکساندر اوسیک

اولکساندر اوسیک و فوتبال

وی پیش از اینکه به ورزش بوکس روی بیاورد به عنوان یک فوتبالیست مشغول به ورزش بوده است. اولکساندر اوسیک در یک آکادمی تحت نظر باشگاه فوتبال تاوریا سیمفروپول “SC Tavriya Simferopol” مشغول به بازی بود، قابل توجه است که این باشگاه در سال ۱۹۵۸ تاسیس گردیده و هم اکنون نیز در لیگ برتر فوتبال اوکراین بازی میکند.

اولکساندر اوسیک سابقه فعالیت در رشته ورزشی فوتبال را نیز دارد
اولکساندر اوسیک سابقه فعالیت در رشته ورزشی فوتبال را نیز دارد

با اینحال علیرغم علاقه اش به فوتبال، اوسیک به دلیل مشکلات مالی نتوانست این ورزش را ادامه دهد و به ناچار فوتبال را رها کرد. وی سپس پیش از اینکه به بوکس روی بیاورد ورزش های دیگری از جمله کشتی، جودو، کاراته و حتی کلاس های رقص محلی را نیز امتحان کرده است. بعدها اولکساندر اوسیک که در دسته نیمه سنگین مشت زنی میکرد تصمیم گرفت به رده سنگین وزن بپیوندد.

اولکساندر اوسیک و جایزه محمد علی کلی

همانطور که اشاره شد تاریخ روز و ماه تولد اولکساندر اوسیک برابر با تاریخ تولد محمد علی کلی بوکسور افسانه ای است. البته این موضوع تنها به همین شباهت در تاریخ تولد خلاصه نمیشود بلکه اوسیک برنده مسابقات جایزه محمد علی کلی در ۲۱ جولای ۲۰۱۸ نیز میباشد.

تصویری از اولکساندر اوسیک بوکسور اوکراینی در حال تمرین
تصویری از اولکساندر اوسیک بوکسور اوکراینی در حال تمرین

وی جایزه اش را در مسکو و از همسر محمدعلی کلی (Lonnie Ali) دریافت کرد، اولکساندر اوسیک پس از دریافت جایزه گفت:

اینکه محمد علی کلی بزرگترین الگوی من است یک مساله روشن است، بنابراین این یک افتخار بزرگ است.

اولکساندر اوسیک

ویدئو زیر بخشی از مسابقات اولکساندر اوسیک در این تورنمنت بوکس را نشان میدهد:

فیلم برگزیده مبارزات اولکساندر اوسیک در تورنمنت بوکس ویژه محمد علی کلی

اوسیک همچنین برای ادای احترام به محمد علی کلی اقداماتی را نیز به انجام رسانده است:

  • اوسیک بر روی شورت ورزشی خود شماره ۱۷ را درج کرده که اشاره به تاریخ تولد مشترک وی و محمد علی کلی دارد.
  • اولکساندر اوسیک بر روی اتومبیل خود یک استیکر چسبانده که جمله ای از محمد علی کلی میباشد: مانند یک پروانه شناور باش و مانند یک زنبور نیش بزن.
  • اوسیک در مسابقه مقابل Gassiev و در لحظات پایانی حرکت رقص پای مشهور محمد علی کلی (Shuffle) را انجام داد.

اولکساندر اوسیک در بوکس آماتور

اوسیک یکی از بهترین رکوردهای رشته بوکس در دوران آماتور را به ثبت رسانیده است، این بوکسور اوکراینی در این دوره از کارنامه ورزشی خود ۳۳۵ پیروزی بدست آورده و تنها ۱۵ شکست را متحمل شده است.

اولکساندر اوسیک رکورد 335 پیروزی را در مسابقات بوکس آماتور از خود برجای گذاشته است
اولکساندر اوسیک رکورد ۳۳۵ پیروزی را در مسابقات بوکس آماتور از خود برجای گذاشته است

پیروزی های ارزشمند اوسیک در این دوران شامل موارد ارزشمندی است که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:

  • قهرمان بوکس در دسته سبک وزن مسابقات Strandja Cup در سال ۲۰۰۸
  • مدال طلای مسابقات قهرمانی بوکس اروپایی در سال ۲۰۰۸
  • مدال طلای مسابقات قهرمانی بوکس آماتور جهان در سال ۲۰۱۱
  • مدال طلای المپیک سال ۲۰۱۲ در رشته بوکس

اولکساندر اوسیک در بوکس حرفه ای

اولکساندر اوسیک پس از پیوستن به بوکس حرفه ای در دهمین مسابقه خود قهرمانی جهان را بدست بیاورد. وی سپس در ۲۶ سالگی به دسته نیمه سنگین وزن “Cruiserweight” پیوست و با شکست بوکسور لهستانی Krzysztof Glowacki توانست قهرمانی این رده را نیز از آن خود نماید.

اولکساندر اوسیک موفق شده در هر چهار تورنمنت بوکس حرفه ای مقام قهرمانی کسب نماید
اولکساندر اوسیک موفق شده در هر چهار تورنمنت بوکس حرفه ای مقام قهرمانی کسب نماید

اوسیک تاکنون توانسته است در هر چهار تورنمنت بوکس WBA (Super)، WBC، IBF و WBO به قهرمانی دست یابد.

برخی اوسیک را تعقیب کننده موفقیت های دیگر بوکسور موفق اوکراینی واسیل لوماچنکو میدانند. در ویدئو زیر فیلم برخی از بهترین مبارزات بوکس و پیروزی های اولکساندر اوسیک را مشاهده خواهید نمود:

https://youtu.be/VLMqJmYxc_4
فیلم برگزیده مسابقات اولکساندر اوسیک بوکسور اهل کشور اوکراین

اولکساندر اوسیک در خارج از رینگ بوکس

در خارج از دنیای ورزش، اولکساندر اوسیک یک سلبریتی محبوب است. اوسیک در برنامه های مختلفی شرکت میکند و تاکنون فعالیت های گوناگونی را در خارج از رینگ بوکس به انجام رسانده است که نمونه آن ایفای نقش دوبلور در فیلم سینمایی پرنسس دزدیده شده “The Stolen Princess” میباشد.

همچنین اوسیک که تسلط چندانی به زبان انگلیسی ندارد بارها در مقابل پرسش خبرنگاران به انگلیسی پاسخ های اشتباهی را ارائه نموده که این موضوع موجب جلب توجه رسانه ها گردیده است. توییت زیر درباره یکی از مشهورترین اشتباهات وی در استفاده از زبان انگلیسی است که بعدها به نوعی شعار میان طرفداران وی نیز تبدیل شد:

شوخ طبعی اولکساندر اوسیک درباره ضعفش برای بکارگیری زبان انگلیسی
  • همچنین در ویدئو زیر میتوانید بخش های دیگری از حاشیه های اولکساندر اوسیک را مشاهده کنید:
فیلم حواشی اولکساندر اوسیک بوکسور حرفه ای اوکراینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *