یک طرفدار برابری جنسیتی نوعی از ورق های بازی طراحی کرده است که در آن سمبل های شاه (King)، بی بی (Queen) و سرباز (Jack) با نشان جدید جایگزین شده اند.

ایندی ملینک (Indy Mellink) می گوید ایده طراحی این کارت ها در تابستان گذشته وقتی با خانواده اش مشغول ورق بازی بوده است به ذهنش خطور کرده است. از نظر ملینک نابرابری ظریف موجود در کارت ها که بر اساس آن امتیاز کارت شاه از بی بی بیشتر است برای جامعه مشکل ساز می باشد.

ورق های بازی طراحی شده توسط یک طرفدار برابری جنسیت

ورق های بازی طراحی شده توسط وی به یک موضوع اساسی ترتیب امتیازدهی اشاره داره و آن این است که کارت شاه امتیاز بالاتری نسبت به کارت بی بی یا همان ملکه دارد، در این رابطه می توانید نوشته “آشنایی با کارت های بازی، خال ها و امتیازدهی ورق ها” را مطالعه کنید.

ورق های بازطراحی شده ایندی ملینک با هدف ایجاد برابری جنسیت
ورق های بازطراحی شده ایندی ملینک با هدف ایجاد برابری جنسیت

به اعتقاد ایندی ملینک اکنون وقت تغییر این موضوع است. این خانم هلندی که فارغ التحصیل روانشناسی قانونی (forensic psychology) است تا کنون بیش از ۱۵۰۰ ست از این کارت ها را به فروش رسانیده است.

ایندی ملینک همچنین در مصاحبه با رویترز گفت:

“اگر این سلسله مراتب را داشته باشیم که ارزش پادشاه بیش از ملکه است، این نابرابری ظریف مردم را در زندگی روزمره شان تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا این فقط یک روش دیگر برای گفتن اینکه شما اهمیت کمتری دارید است.”

ایندی ملینک

وی در ادامه توضیح داد که ورق های بازی طراحی شده وی تنها مردسالاری را در کارت ها از بین می برد و در سلسه مراتب اساسی امتیازدهی کارت ها تغییری ایجاد نمی کند.

در کارت های طراحی شده توسط ایندی ملینک تصاویر شاه، بی بی و سرباز بصورت زیر جایگزین شده اند:

  • شمش طلا به جای شاه
  • سکه نقره به جای بی بی (ملکه)
  • سپرهای برنز به جای سرباز

واکنش کاربران فضای مجازی به این باز طراحی ورق های بازی عموما منفی بوده است، بسیاری از پوکربازان نیز به این کارت ها روی خوشی نشان نداده اند. این موضوع همچنین محل بحث در بسیاری از رسانه ها بود، نمونه آن واکنش چهره رسانه ای و تلویزیونی پیرز مورگان (PIERS MORGAN) در اینباره بود که در ویدئو زیر مشاهده می کنید.

سابقه بازطراحی ورق های بازی با هدف ایجاد برابری جنسی

البته این اولین باری نیست که چنین موضوعی مورد بحث قرار گرفته است، پیشتر در سال ۲۰۱۷ نیز دختری به نام مایان سگال (Mayan Segal) اقدام به طراحی ورق های بازی با ارزش گذاری متفاوت نمود بطوریکه ارزش ورق شاه و بی بی یکسان باشد. کارت های بازطراحی شده وی دارای الگوی جدیدی به شرح زیر بودند:

  • کارت های پادشاه (Monarch): شخصیت این ورق ها می توانسنند زن و یا مرد باشند.
  • کارت های دوک یا بانوی دوک (Duchess or Duke): شخصیت این ورق ها نیز می توانستند زن و یا مرد باشند.
  • کارت های شاهزاده یا پرنسس (Prince or Princes): شخصیت این ورق ها نیز می توانستند شاهزاده زن و یا مرد باشند.

ویدئوی زیر مربوط به همین سری از ورق های بازطراحی شده با ایده برابری جنسیتی است، گفتنی است پروژه وی موفق شده ۴۰۰,۰۰۰ دلار جمع آوری کند. او ۵,۰۰۰ دسته ورق به چاپ رساند که هر کدام به ارزش ۴۵$ می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *