بازی پوکر تگزاس هولدم (به انگلیسی Texas hold’em) با دسته کارت ۵۲ تایی انجام می شود.

تعداد شرکت کنندگان بر روی هر میز بازی می تواند بین ۲ تا ۱۰ بازیکن باشد و در آن نوبت دهی و چرخش بازی با حرکت در جهت عقربه های ساعت صورت می گیرد.

در همین رابطه و در صورت نیاز میتوانید نسخه خلاصه شده آموزش سریع پوکر تگزاس هولدم را نیز مطالعه نمایید.

لیلاج

بخش اول یادگیری، بلایندها

در ابتدا می بایست به آشنایی با بلایندها بپردازیم، اصطلاح بلایندها (Blinds) به معنی نابینایان می باشد، این اصطلاح به این دلیل استفاده می شود که در مرحله آغاز بازی دو بازیکنان بلایند پیش از شرط بندی مجاز به دیدن دو کارتی که در اختیار دارند نیستند و از آنجایی که این پرداخت ها اجباری می باشد از شرط های بلایندها به عنوان شرط های اجباری نیز یاد شده است.

در پوکر تگزاس هولدم شروع هر دست با شرط بندی بلایندها انجام می گیرد، بدین معنی که تنها دو بازیکن در هر دست نیاز دارند که بطور اجباری در بازی شرط بندی کنند و در بازی حضور پیدا کنند در حالی که افراد دیگر در آن دست می توانند با فولد کردن بدون از دست دادن چیپ از بازی کناره بگیرند.

تصویری به منظور درک بهت موقعیت دیلر و بلایندها

نحوه تعیین بلایندها در بازی بدین شکل است که ابتدا بازیکنی به عنوان نقش دیلر مشخص می گردد و دکمه دیلر در اختیار وی قرار می گیرد (گرچه دیلر در بازی پوکر و خصوصا بازی پوکر آنلاین لزوما نقش پخش کننده کارت ها را بر عهده ندارد و صرفا نقطه شروع بازی می باشد) سپس به بازیکنی که در سمت چپ دیلر قرار دارد نقش اسمال بلایند (Small Blind) و همینطور به بازیکنی که در سمت چپ اسمال بلایند باشد نقش بیگ بلایند (Big Blind) تعلق می گیرد.

در هر دست از بازی بازیکنی که در نقش اسمال بلایند بازی می کند می بایست نیمی از حداقل شرط تعیین شده برای بازی را شرط بندی نماید و سپس بازیکن بیگ بلایند می بایست برابر با حداقل شرط در بازی شرط بندی نماید.

همچنین نحوه تعیین موقعیت اسمال بلایند و بیگ بلایند بصورت چرخشی و در جهت عقربه های ساعت می باشد که پس از پایان هر دست به سمت چپ دیلر حرکت می نماید، با این حساب بازیکنی که در دست پیشین در موقعیت اسمال بلایند بوده است در دست بعدی نقش دیلر را دارد و بازیکنی که در موقیت بیگ بلایند بوده است نقش اسمال بلایند را خواهد داشت.

بخش دوم یادگیری، نحوه انجام بازی

پس از مشخص شدن نقش ها و انجام شرط بندی ها کارت ها در بازی توزیع می گردند که به هر بازیکن دو کارت تعلق می گیرد، (همانطور که پیشتر نیز توضیح داده شد این کارت ها ممکن است توسط دیلر یا اسمال بلایند توزیع گردند و یا به عنوان نمونه در بازی پوکر آنلاین توسط نرم افزار)، روش توزیع کارت ها نیز بصورتی است که اولین دریافت کننده کارت نفر سمت چپ دیلر که همان اسمال بلایند است می باشد و توزیع کارت ها به همین شکل بصورت چرخشی و در جهت عقربه های ساعت ادامه می یابد و در هربار چرخش یک کارت به هر بازیکن داده می شود که نهایتا در پایان و در نتیجه دو بار چرخش توزیع کارت ها دو کارت در اختیار هر بازیکن قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که در اینجا دیلر نیز خود یک بازیکن محسوب می گردد و در مراحل تقسیم شدن کارت ها مانند سایرین کارت دریافت می کند، به کارت هایی که در اختیار بازیکنان قرار می گیرد کارت های شخصی یا کارت های هول (Hole Card) گفته می شود در فرآیند تقسیم کارت ها بصورت رو نمی باشند و این کارت ها بصورت پشت رو به بازیکنان داده می شود که هر بازیکن می تواند بصورت شخصی آن ها را مشاهده نماید.

علاوه بر هول کارت هایی که بازیکنان بصورت شخصی در اختیار دارند تا پایان بازی تعداد پنج کارت دیگر می تواند به شکل رو و قابل مشاهده برای تمام بازیکنان بر روی میز قرار بگیرد که متعلق به همه بازیکنان هستند و توزیع این پنج کارت در سه مرحله انجام می شوند.

بطور خلاصه در مرحله اول که به نام فلاپ (Flop) شناخته می شود سه کارت بر روی میز قرار می گیرد و به بازیکنان نوبت شرط بندی داده می شود، پس از اینکه شرط ها مشخص گردید در مرحله بعدی که به آن ترن (Turn و یا Fourth Street) می گویند یک کارت دیگر بر روی میز قرار می گیرد و مجدد به بازیکنان نوبت شرط بندی داده می شود.

سپس در مرحله پایانی که اصطلاحا ریور (River و یا Fifth Street) نام دارد کارت آخر بر روی میز بازی قرار می گیرد و شرط بندی پایانی توسط بازیکنان صورت می پذیرد.

در حقیقت یک دست کامل بازی شامل چهار دور شرط بندی می باشد که در این میان بازیکنان می توانند با قرار دادن چیپ هایشان درون پات اقدام به شرط بندی نمایند و یا در نقطه مقابل با کنارگیری از شرط بندی کارت های خود را فولد نمایند، جزئیات بیشتر این چهار دور شرط بندی به شکل زیر قابل توضیح می باشد:

فلاپ، ترن و ریور

اولین دور شرط بندی، پیش فلاپ (Pre-Flop)

این دور از شرط بندی پیش از رو شدن سه کارت مشترک بر روی میز بازی (فلاپ) انجام می گیرد که به آن پیش فلاپ (Pre-Flop) نیز می گویند.

در این مرحله اساس استراتژی بازیکنان بر اساس دو کارتی است که در اختیار دارند، در پیش فلاپ از آنجایی که اسمال بلایند و بیگ بلایند شرط اجباری خود را مشخص نموده اند نوبت شرط بندی بازیکن سمت چپ بیگ بلایند می باشد که به موقعیت این بازیکن اصطلاحا زیر تیغ (Under The Gun یا بطور مختصر UTG) گفته می شود، بازیکنان برای شرط بندی در این دور و دورهای بعدی شرط بندی از بازی چند انتخاب پیش رو دارند که می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

فولد (Fold)

فولد کردن به این معنی است که بازیکن می خواهد از بازی کناره گیره کند.

کال (Call)

بدین معنی است که میزان شرطی که بازیکن پیش از شما تعیین کرده است را می پذیرید و به همان اندازه در پات بازی چیپ قرار می دهید، در مرحله پیش فلاپ حداقل میزان شرط بندی می بایست با بیگ بلایند برابر باشد ولی در صورتی که بازیکن پیش از شما مقدار آن را افزایش دهد حداقل میزان شرط مطابق آن مبلغ تعیین خواهد شد.

ریز (Raise)

ریز به معنی درخواست افزایش میزان شرط می باشد، حداقل میزان ریز می بایست به اندازه یک بیگ بلایند یا همان حداقل شرط بازی باشد.

چک (Check)

حالتی است که بازیکن بخواهد بدون شرط بندی و قرار دادن چیپ هایش بازی را به نفر بعدی انتقال دهد، البته در مرحله پیش از فلاپ زمانی می توانید درخواست چک بدهید که در موقعیت بیگ بلایند باشید و کسی قبل از شما درخواست ریز نداده باشد.

نهایتا دور شرط بندی پیش فلاپ در زمانی که مشخص گردد بازیکنان فولد کرده چه کسانی هستند و همچنین میزان شرط بندی بازیکنان حاضر در بازی به یک اندازه رسیده باشد به پایان می رسد و بازیکنان باقیمانده به دور بعدی شرط بندی می روند.

دومین دور شرط بندی، فلاپ (Flop)

پس از اتمام دور اول شرط بندی یا همان پیش فلاپ نوبت به قرارگیری سه کارت مشترک اول بر روی میز بازی می رسد، همانطور که توضیح داده شد این مرحله فلاپ نام دارد.

دور دوم شرط بندی از اولین بازیکن باقی مانده در سمت چپ دیلر آغاز می گردد و گزینه های پیش روی بازیکنان مانند دور پیش هستند، یعنی در صورتی می توان بازی را بدون قرار دادن چیپ و شرط بندی به نفر بعد منتقل کرد که بازیکن پیشین شرط بندی نکرده باشد که در غیر اینصورت گزینه های در اختیار نفر بعدی درخواست فولد، کال و یا ریز هستند. همانند دور پیشین، نهایتا این دور از شرط بندی، فلاپ، نیز زمانی که مشخص گردد بازیکنان فولد کرده چه کسانی هستند و همچنین میزان شرط بندی بازیکنان حاضر در بازی به یک اندازه رسیده باشد به پایان می رسد و بازیکنان باقیمانده به دور بعدی شرط بندی می روند.

سومین دور شرط بندی، ترن (Turn و یا Fourth Street)

با اتمام دور دوم یا همان فلاپ، چهارمین کارت مشترک که به آن ترن می گویند بر روی میز بازی قرار می گیرد و مجدد اولین بازیکن باقی مانده در سمت چپ دیلر بازی را آغاز می کند و مراحل مانند دور پیشین تا اتمام مرحله شر بندی ادامه می یابد تا نهایتا بازیکنانی که به دور بعد می روند مشخص گردد.

چهارمین دور شرط بندی، ریور (River و یا Fifth Street)

پس از پایان یافتن دور سوم یا همان ترن نوبت به دور پایانی شرط بندی بازی می رسد و در آن آخرین کارت مشترک بازی بر روی میز قرار می گیرد که به اصطلاح ریور نام دارد، شرط بندی مجدد از اولین بازیکن باقی مانده در سمت چپ دیلر شروع می شود و بازیکن هایی که پس از این دور از بازی در شرط بندی باقی بمانند به مرحله نمایش کارت ها و نتیجه گیری دست ها می رسند.

بازیکنانی که به این مرحله رسیده اند می بایست با انتخاب سه کارت از میان کارت های قرار گرفته بر روی میز بازی و ترکیبشان با دو کارتی که در اختیار دارند بتوانند ترکیب قوی تری از سایر بازیکنان رقیبشان که دراین مرحله حضور دارند بسازند و برنده چیپ هایی که در طول مراحل شرط بندی در پات قرار گرفته است گردند.

بخش سوم یادگیری، نمایش و نتیجه دست ها

تصویری از کاراکتر سرباز در کارت های بازی
تصویری از کاراکتر سرباز در کارت های بازی

پس از پایان یافتن مراحل بازی نوبت به زمان مشخص شدن نتایج بازی یا دیدن دست ها است که اصطلاحا Show Down نام دارد و در آن آخرین بازیکنی که پیش از نمایش کارت آخر مبلغ شرط را افزایش داده و درخواست ریز نموده است (در صورتی که کسی تقاضای ریز نداده باشد اسمال بلایند و یا اولین بازیکن حاضر پس از اسمال بلایند در جهت حرکت عقربه های ساعت) کارت هایش را رو می کند و پس از وی بقیه نیز به ترتیب در جهت حرکت عقربه های ساعت اینکار را انجام می دهند.

در اینجا اجازه بدهید به طور خلاصه به انواع ترکیب دست ها در پوکر با ذکر نمونه نگاهی بیاندازیم، همچنین برای درک بهتر ترکیب دست ها می توانید از دیگر مطلب منتشر شده در مجله لیلاج با نام ترکیب ورق ها در بازی پوکر نیز بازدید نمایید.

  • بش یا کارت بالا (High Hand) – نمونه ترکیب A ♦۱۰ ♠۲ ♣K ♣۴♦
  • جفت یا پِر (Pair) – نمونه ترکیب ۱۰♦ ۱۰♣ ۲♦ ۷♥ J♥
  • دو جفت یا دو پِر (Two Pair) – نمونه ترکیب ۷♣ ۷♥ Q ♣Q ♦K♠
  • سه تایی یا ست (Three of a Kind) – نمونه ترکیب ۷♣ ۲♥ ۲♠ K ♦۲♠
  • ردیف (Straight) – نمونه ترکیب ۵♦ ۴♥ ۳♠ ۲♦ J♦
  • فلاش یا رنگ (Flush) – نمونه ترکیب K ♣J ♣۸ ♣۴ ♣۳♣
  • فول هاس (Full House) – نمونه ترکیب ۸♣ ۸♦ ۸♠ K ♣K♠
  • کاره (Fourth of a Kind یا Quad) – نمونه ترکیب K ♣K ♦K ♠K ♠۹♥
  • استریت فلاش یا ردیف و رنگ (Straight Flush) نمونه ترکیب Q ♥۱۰ ♥J ♥۹ ♥۸♥
  • رویال فلش (Royal flush) – نمونه ترکیب A ♠K ♠Q ♠J ♠۱۰♠

قوانین مشخص شدن برنده دست در حالات مختلف

در فرآیند مشخص شدن دست برنده اگر دو یا چند نفر دستهای مشابه داشته باشند، Split یا تقسیم پول انجام می‌شود و در حالاتی که چند بازیکن به یک ترکیب مشابه دست یابند ارزش ترکیب ها بر اساس امتیاز ورق ها در بازی پوکر مشخص می گردد، که انواع این حالت ها بصورت زیر است:

بش یا کارت بالا (High Hand)

در ترکیب بش یا کارت بالا مستقیما از امتیاز ورق های بازی استفاده می گردد و دارند کارت با امتیاز بالاتر برنده دست است.

جفت یا پِر (Pair)

بازیکن دارای جفت با امتیاز ورق بالاتر برنده است، به عنوان مثال یک جفت متشکل از شاه K بر یک جفت متشکل از بی بی Q برتری دارد. اگر طرفین هر دو کارت های جفت یکسان عددی داشته باشند، به عنوان نمونه جفت ۶، در این حالت کسی که کارت های غیر جفتش امتیاز بیشتر دارد برنده خواهد بود که البته این کارت ها می بایست جز کارت های در بازی باشند نه دو ورقی که کنار گذاشته شده است.

دو جفت یا دو پِر (Two Pair)

اگر چند نفر دو جفت داشته باشند کسی که جفت کارت بزرگترش از بقیه بالاتر باشد برنده دست است، به عنوان نمونه دو جفت KK و ۵۵ نسبت به دو جفت QQ و JJ برتری دارد. همچنین اگر طرفین دارای دو جفت یکسان باشند در این حالت مسلما چهار ورق از پنج ورق انتخابی هر نفر مشخص شده است و یکسان است، پس ورق پنجم هر کس بزرگتر باشد برنده است، و اگر بزرگترین ورق روی زمین باشد، بازی مساوی است و پولی که وسط است بین افرادی که نتیجه مساوی بدست آورده اند تقسیم می‌شود.

سه تایی یا ست (Three of a Kind)

اگر چند نفر ترکیب سه تایی داشته باشند، بازیکنی که با ترکیب عدد بزرگتری سه تایی دارد برنده است.

ردیف (Straight)

در حالتی که چند بازیکن ردیف داشته باشند کسی که ردیف آن از عدد بزرگتری شروع می شوند برنده است.

فلاش یا رنگ (Flush)

اگر چند بازیکن ترکیب فلاش را بدست بیاورند کسی که بالاترین ورق از خال را در اختیار دارد برنده است.

فول هاس (Full House)

فول هاس از یک جفت و یک سه تایی تشکیل شده است و در صورتی که چند بازیکن فول هاس داشته باشند کسی که سه تایی برتر را در اختیار دارد برنده است.

کاره (Fourth of a Kind یا Quad)

وقتی چند بازیکن ترکیب کاره را بدست بیاورند کسی که با امتیاز ورق بالاتری کاره را بدست آورده باشد برنده است.

استریت فلاش یا ردیف و رنگ (Straight Flush)

در حالتی که چند بازیکن استریت فلاش بدست آورده باشند کسی که ترکیبش با عدد بزرگتری شروع می شود برنده است.

جمع بندی پایانی

در این نوشته تلاش شده است تمامی موارد لازم در یادگیری وکر تگزاس هولدم تا مرحله شروع به بازی جمع آوری و بطور ساده توضیح داده شود، امیدوارم بتوانید از این راهنما استفاده کنید.

همچنین برای تمرین و یادگیری پیشنهاد می کنم نوشته مرتبط با معرفی سایت پوکر آنلاین و رایگان Replay Poker را مطالعه بفرمایید.

5 Comments

  • افشین, خرداد ۳, ۱۳۹۹ @ ۴:۳۹ ب٫ظ Reply

    میتونم بگم کامل ترین آموزش هولدم به فارسی بود که خوندم
    واقعا ممنون از مطالب مفیدتون

    • admin, خرداد ۳, ۱۳۹۹ @ ۷:۳۲ ب٫ظ Reply

      ممنون از لطف شما، خوشحالم شدم 🙂

  • رامین, دی ۹, ۱۳۹۹ @ ۱:۴۱ ق٫ظ Reply

    Hail to admin زتده باد ادمین عزیز. بهترین سایت موجود به زبان فارسی در حوزه ی آموزش بازی های ورق

  • کافه گیم, اسفند ۲, ۱۴۰۱ @ ۲:۴۵ ق٫ظ Reply

    ممنون از این مطلب کاربردی

پاسخ دادن به admin لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *