قمار به عنوان یک سرگرمی جمعی همواره مورد توجه هنرمندان بزرگ از جمه موزیسین ها، نویسندگان و نقاشان بوده است و در این میان گاهی این توجه باعث پیدایش آثار برجسته ای شده است. 

در ادامه نوشته های دسته بندی گلچین با بعضی از شناخته شده ترین نقاشی های به تصویر درآمده با موضوع قمار آشنا می شویم.

اثر پرتره به نام Man in a String Chair از Lucien Freud

خالق این اثر (Lucien Freud) به عنوان یکی از هنرمندان برجسته در زمینه نقاشی پرتره در قرن بیستم شناخته شده است.

او که در انتخاب سوژه های نقاشی اش وسواس عجیبی داشت بیشتر تمایل داشت که پرتره کسانی که با آنها آشنایی دارد را نقاشی کند، در این زمینه پرتره وی با نام Queen Elizabeth II که در سال ۲۰۰۱ کشیده شده است یکی از آثار شناخته شده وی می باشد. Freud به بازی های قمار اعتیاد شدید داشت و در دوره ای پیش از به شهرت رسیدن حتی بدهی هایش در بازی های قمار را با نقاشی پرداخت می کرد.

او که به دلیل پرداختن بیش از حد به بازی های قمار با افراد زیادی آشنایی پیدا کرده بود دارای ارتباطات زیادی با دلال های شرط بندی بود و یکی از آنها آقای Chandler بود که نهایتا در یکی از آثار مشهور Freud به نام Man In A String Chair به تصویر کشیده شده است، قیمت این اثر امروزه بیش از ۴ میلیون پوند می باشد.

اثر هنری دوره مدرن The Card Players از Paul Cézanne

به طور حتم Paul Cézanne یکی از هنرمندان مهم دوره مدرن بود، او در دوره های واپسین فعالیتش در سبک های رایج نقاشی و در میان سایر هنرمندان احساس راحتی نمی کرد و به همین سبب تصمیم گرفت سال های پایانی اش را به تنهایی و در استودیوی شخصی اش به نقاشی بپردازد که البته به طرز جالبی آثار این دوره وی در ابتدا با بازخورد منفی مواجه گشت تا زمانی که این آثار مورد توجه نسل های جوان و نو گرای بعدی قرار گرفت.

از آثار معروف وی می توان به The Card Players اشاره کرد که در واقع یکسری پنجگانه از نقاشی هایی است که Paul در سال های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۵ به تصویر کشیده است.

در این مجموعه آثار بیشتر به تصویر کشیدن افرادی در حال انجام کارت بازی در کافه ها پرداخته شده است، حال اینکه گرچه هیچ کدام از این مجموعه نقاشی ها بطور مستقیم به قمار اشاره ای ندارند ولی از آنجا که به نوعی نشان دهنده معنی لذت بخش تر بودن انجام این بازی ها به دور از قمار کردن می باشند به موضوع قمار گره خورده است.

مجموعه نقاشی Dogs Playing Poker از Cassius Marcellus Coolidge

مجموعه نقاشی های Dogs Playing Poker که یک سری ۱۶ گانه از تصاویر سگ هایی است که به دور میزهای پوکر مشغول به بازی می باشند توسط هنرمند مشهور، Cassius Marcellus Coolidge به تصویر درآمده است.

این مجموعه نقاشی ها که مالکیت آن در اختیار یک شرکت نشر به نام Brown & Bigelow است در ابتدا به منظور بکارگیری در تبلیغات سیگار در نظر گرفته شده بود. در هر یک از نقاشی های این مجموعه نژادهای مختلفی از سگ ها به تصویر کشیده شده اند که در حال بازی پوکر و کشیدن سیگار هستند.

این مجموعه نقاشی ها در آثار تلویزیونی و سینمایی بسیاری نیز مورد اشاره قرار گرفته اند که از جمله آنها برنامه تلویزیونی Cheers یا فیلم The Accountant و یا حتی مجموعه Rick and Morty می باشند که در آن و در اپیزود Lawnmower Dog به این نقاشی ها اشاره می گردد.

بروزرسانی مرتبط

در مطلب جداگانه ای به ارائه توضیحات بیشتری درباره مجموعه نقاشی های سگ های قمارباز پرداخته ایم.

در پایان ارائه این توضیح لازم است که به دلیل تعداد زیاد این آثار از قرار دادن آنها در این نوشته در مجله لیلاج معذوریم و پیشنهاد می شود با استفاده از نام آثار و نقاشان آنها و استفاده از موتورهای جستجو به یافتن آنها بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *