قمار چیست؟ قمارباز به چه معناست؟ این واژه های به ظاهر ساده دارای مفهوم و کارکرد پیچیده ای هستند که در ادامه این نوشته به توضیح زوایای مختلف آن پرداخته خواهد شد.

قمار “Gambling” به شرط بندی بر سر پول یا هر چیز دارای ارزش با پیشامد و نتیجه نامشخص گفته می شود که با هدف برنده شدن پول یا آن چیز دارای ارزش انجام می گیرد. بر خلاف تصور شکل گرفته سنتی، قماربازی محدود به آقایان و یا محدوده سنی خاصی نیست و افراد مختلفی به این سرگرمی ها علاقمند هستند، حتی حضور گسترده زنان گاها به ایجاد کازینوها و یا خدمات مخصوص بانوان در قمارخانه ها منجر گردیده است.

پدیده قماربازی حتی بدون در نظر گرفتن جنبه سرگرم کننده بودن آن نیزقابل توجه است، قمار انگیزه خلق آثار بسیاری در زمینه های مختلف هنر و یا حتی علم گردیده است، بنابراین شناخت قمار به عنوان یک پدیده زنده در درون اجتماع اهمیت فراوانی پیدا می کند.

قمار و دیگر هیچ

ممکن است ما با دیدگاه یا تجربه متفاوت از یکدیگر از وجود چنین پدیده ای در جامعه خوشحال باشیم و یا قمار را پدیده ای شوم بدانیم با اینحال همانطور که در نوشته جداگانه ای به راز ماندگاری قمار پرداخته ایم، این نگرش های متفاوت لزوما موجب از میان رفتن علاقمندی انسان به این قبیل سرگرمی ها نمی شود. پس بهتر است با شناخت مناسب و تعامل با این موضوع، ارتباطی تاثیرگذار و سودمند بطوریکه از مضرات این پدید بکاهد و بر فواید آن بیافزاید را پیشه خود قرار دهیم.

قمار و قماربازی
قمار و قماربازی بطور معمول یک فعالیت سرگرمی بطور جمعی است

امروزه قمار در برخی کشورها از جمله آمریکا، چین و… به صورت سازماندهی شده و تحت قوانین مشخص در مراکزی به نام کازینو یا همان قمارخانه که حکم بازی گردان بی طرف را دارد انجام می شود.

قوانین جمهوری اسلامی در ایران درباره قمار و قماربازی

حکومت جمهوری اسلامی که بطور واضح بر استخراج و بکارگیری قوانین کشور از طریق کتاب قرآن تاکید دارد چندان میانه خوبی با پدیده قماربازی ندارد، چنانچه در کتاب مذهبی مسلمانان قماربازی یک عمل تقبیح شده است.

ماده ۷۰۵ قانون

آنطور که در قانون مجازات جمهوری اسلامی و طی ماده ۷۰۵ ذکر شده است:

قماربازی با هر وسیله ای، ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند و در صورت تجاهر به قماربازی، به هر دو مجازات محکوم می گردند.

بر اساس ماده ۷۰۵ قانون جمهوری اسلامی

ماده ۴۶۵ قانون

همچنین بر اساس آنچه در ماده ۴۶۵ قانون مدنی ایران بیان شده است:

قمار و گروبندی باطل و دعاوی راجعه به آن مسموع نخواهد بود.

بر اساس ماده ۴۰۵ قانون جمهوری اسلامی

از جمله دیگر کشورهای فارس زبانی که قماربازی در آن ممنوع است می توان به افغانستان اشاره کرد، در کابل پایتخت افغانستان برخی‌ در مکان‌ های مخفی و به صورت‌ زیرزمینی قماربازی می کنند که بر اساس عرف اگر قماربازی در خانه انجام شود، صاحبخانه پول تنظیم ‌کردن بازی قمار و حق میزبانی را از قماربازان دریافت می کند.

تاجیکستان نیز به عنوان یک کشور فارس زبان دیگر است که قوانین آن اجازه قمار را نمی دهد با اینحال در قوانین این کشور به این موضوع چندان پرداخته نشده است و کازینوها به صورت آنلاین و غیرقانونی به خدمات دهی مشغول هستند.

البته این ها تنها کشورهایی نیستند که قماربازی را مجاز نمی دانند و حتی در کشورهایی که قمار آزاد می باشد نیز قوانین مشخص و جامع کنترل پیرامون این موضوع تدوین گردیده است.

برخورد ادیان با پدیده قمار و قماربازی

در مورد برخوردهای صورت پذیرفته از سوی مذاهب با پدیده قمار نیز می توان از مورد اشاره قرار گرفتن موضوع قماربازی در کتاب های قدیمی هندو مانند Gambler’s Lamen و اشعار مهاباراتا یا مهابهاراتا “Mahabharata” یاد کرد که سروده های حماسی مربوط به دو حماسه تاریخ هند است و بر محبوبیت و رواج داشتن قمار در هند باستان صحه می گذارد. همچنین در متون اَرته‌ شاسترَه “Arthashastra” که مجموعه نوشته ها و راهنماهایی برای مدیریت کشور و مسائل اقتصادی می باشد پیشنهاد شده است که برای کنترل قماربازی می بایست بر آن مالیات وضع گردد.

ورق های قماربازی
ورق های بازی یکی از انواع شناخته شده ملزومات قماربازی هستند

یهودیان نیز بر علیه قمار اقداماتی به انجام رسانیده اند تا آنجا که حتی شخصی که به طور حرفه ای به قماربازی می پردازد را فاقد صلاحیت لازم برای شهادت در دادگاه دانسته اند.

کلیساهای کاتولیک اما با کمی میانه روی قماربازی را تا آنجا که تمامی افراد از شانس برابر برخوردار باشند و در آن تقلب صورت نپیذیرد عادلانه دانسته اند.

با پیدایش امکانات ارتباط و ارائه محتوا بر بستر اینترنت و پیشرفت های انجام پذیرفته امروزه تقریبا دستیابی به یک قمارخانه یا به اصطلاح کازینو آنلاین برای قشر عظیمی که به اینترنت دسترسی داند مهیا شده است. انواع کازینوهای آنلاین امروزه به ارائه خدمات شرط بندی بر روی مسابقات ورزشی، انواع بازی های اسلات، رولت، پوکر آنلاین و… می پردازند.

برای درک بهتر و آشنایی با مفهوم قمار و یا  آشنایی با مفهوم شرط بندی پیشنهاد می کنم نوشته مربوط به تفاوت قمار و شرط بندی را مطالعه نمایید.

قمار و قماربازی در دنیای کسب و کار

قماربازی و شرط بندی اما در دنیای کسب و کار روی دیگری دارد، بسیاری کشورها امروزه با وضع قوانین و ایجاد سازمان های نظارتی تلاش کرده اند که از لطمات زیانبار قمار کاسته و در مقابل بتوانند از این سرگرمی ها در قابل بیزینس کازینوداری چه بصورت حضوری و چه به شکل آنلاین به کسب درآمد از طریق دریافت مالیات بپردازند.

بیزینس کازینو داری و قمار
بیزینس های کازینویی و قمارخانه ای از جمله فرصت های سرمایه گذاری سودآور هستند

کازینوداری در حقیقت نوعی کسب و کار سنتی است که سال ها پذیرای علاقمندان به شرط بندی پول بر روی بازی ها بوده است. بیزینس قمارخانه در دنیای مدرن امروزی از طریق کمپانی های بزرگ و گروه های سرمایه گذاری به عنوان یک فرصت سودده شناخته می شود.

در کنار این فرصت تجاری، موقعیتی و نفودی که گردش مالی حاصل از سرگرمی های قمار در اختیار صاحبین کسب و کار قرار می دهد موجب بوجود آمدن نوعی کشمکش همیشگی میان قانونگذاران و سرمایه گذاران شده است، تنش هایی که در آن گروه های تجاری برای تسهیل قوانین مرتبط با این کسب و کار از هیچ گونه تلاشی فروگذار نیستند و در نقطه مقابل قانونگذاران با وضع قوانین جزئی تر همواره موقعیت نظارتی خود را تقویت می نمایند.

در طول تاریخ گروه ها و دست های قدرت همواره در حوزه قمار فعال بوده است، امروزه نیز نمونه های مختلف آن را می توان در پدیده تبانی در ورزش برای کسب سود از راه شرط بستن روی بازی ها با نتایج کنترل شده مشاهده کرد.

جمع بندی پایانی درباره موضوع قمار و قماربازی

قماربازی نوعی سرگرمی متدوال در جواع انسانی است که قدمتی دیرینه دارد بنابراین موضوع قمار مانند هر پدیده اجتماعی و فرهنگی دیگر مستلزم توجه و نگاه کارشناسی می باشد.

تجربه کشورهای توسعه یافته نشان داده است ایجاد ممنوعیت و عدم تدوین قوانین شفاف موجب ایجاد کازینوهای غیرقانونی و قماربازی زیرزمینی می گردد.

لیلاج

در برخورد جامعه نیز قماربازان بطور معمول مورد شماتت قرار گرفته اند، این موضوع بطور معمول با هجمه های رسانه ای و تابوسازی سردمداران مذهبی شدت گرفته است.

با وجود تمامی این ها، بازتاب قمار در جوامع انسانی به عنوان یک پدیده اجتماعی در بسیاری از آثار هنری مانند فیلم، آهنگ، کتاب، نقاشی و … نشان می دهد که قماربازی تنها به بخش خاصی از جامعه تعلق نداشته و همواره در میان تمامی طبقات اجتماعی در جریان بوده است که این موضوع مساله شرط بندی کردن را به عنوان یک پدیده عام مطرح می سازد.

قمار بازی و شرط بندی ممکن است به تدریج حالت افراطی و غیرعادی به خود گرفته و باعث نوعی اعتیاد در فرد شود. از آنجا که وابستگی بر اثر تغییر در الگوهای ذهنی فرد به وجود می آید آن را در زمره اعتیادهای رفتاری قلمداد می نمایند. در دیدگاه امروزی پیروی از الگوی بازی مسئولانه و نیز آگاهی بخشی به افراد درباره جنبه های گوناگون قماربازی یک فرآیند مثبت برای کاهش مضرات و ترویج فرهنگ صحیح قماربازی شناخته می شود که توسط سازمان ها و نهادهای مستقل حمایت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *